Drogi w Polsce
Budownictwo

Drogi w Polsce

Polacy uważają stan polskich dróg jako fatalny. Skarżą się na słabo rozwiniętą sieć dróg, mylne oznakowania oraz wyboje w asfalcie. Czy te opinie są uzasadnione?

Długość autostrad wynosi około 1 553,2 km oraz 1 495,7 km dróg ekspresowych co daje łączną wartość 3 048,9 km. Plany na nadchodzące lata uwzględniają budowę 14 nowych obwodnic oraz ponad 900 km dróg szybkiego ruchu i autostrad.

-Bardzo się cieszę, że z roku na rok powstaje coraz więcej dróg, bardzo dużo podróżuję po kraju i nie ukrywam, że jazda drogą ekspresową jest znacznie przyjemniejsza i skraca czas podróży. – Piotr z Wrocławia

W ciągu ostatnich lat stan nawierzchni dróg zarządzanych przez DGGKiA tendencyjnie się poprawia. Każdego roku wykonywane są badania nawierzchni oraz gromadzone szczegółowe dane na temat ich stanu. W raportach uwzględnia się informacje na temat głębokości kolein, spękań, równi podłużnej oraz stanie nawierzchni. Istnieje czterostopniowa skala oceniająca te kryteria:

A-stan dobry (brak zastrzeżeń co do jakości drogi),

B-stan zadowalający (niewielkie pęknięcia, słabo wyczuwalne koleiny),

C-stan niezadowalający (spore pęknięcia w nawierzchni, które mogą prowadzić do utrudnień w ruchu drogowym),

D-stan zły (droga wymaga gruntownego remontu, nadmierna prędkość może powodować uszkodzenia samochodu).

Służby drogowe przynajmniej raz na dobę kontrolują stan dróg, monitorowany jest cały zasięg dróg w kraju. Kontrola Bezpieczeństwa Ruchu drogowego na bieżąco poddaje kontroli nawierzchnie w Polsce. Niektórzy jednak usprawiedliwiają zły stan niektórych dróg trudnymi warunkami atmosferycznymi i zmiennością klimatu. Jest to łatwe i szybkie wytłumaczenie, ponieważ z powodu mrozów w asfalcie pojawiają się pęknięcia, oraz co za tym idzie, powstają dziury.

-Mieszkam w Łodzi i drogi są na prawdę w kiepskim stanie. Jest kilka ulic, na które wręcz boje się wjeżdżać, żeby nie urwać czegoś w samochodzie. Mam nadzieję, że władze miasta zainwestują w ich naprawę, bo poruszanie się po mieście staje się wykańczające- Elżbieta, mieszkanka Łodzi.

Nowe drogi, które będą w przyszłości budowane w kraju, planowo wykonane mają być z technologii betonowej (dowiedz się więcej czym jest masa bitumiczna która służy obecnie do budowy dróg). W ciągu dwudziestu lat DGGKiA wybudowało ponad 600 km dróg betonowych, co dobrze wróży na przyszłość, jednak nadal powstają drogi asfaltowe, aby przemysł asfaltowy i cementowy mógł równomiernie się rozwijać. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż drogi betonowe są o wiele bardziej odporne na uszkodzenia oraz warunki atmosferyczne, jednak koszty reperowania nawierzchni betonowej są znacznie wyższe od uszkodzeń w asfalcie.

Post Comment